Malaysia Larang Kunjungi Peternakan Unta

Jakarta (KW-News). Larangan terhadap jemaah haji dan umrah melawat ke ladang peternakan unta di Arab Saudi masih berlaku di Mnalaysi...


Jakarta (KW-News). Larangan terhadap jemaah haji dan umrah melawat ke ladang peternakan unta di Arab Saudi masih berlaku di Mnalaysia sejak dikeluarkan Kementerian Kesehatan (KKM) sejak Juli 2015 lalu.


Menurut Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Johan Abdullah, larangan itu dikeluarkan susulan penularan wabah Sindrom Pernafasan Timur Tengah-Virus Korona (MERS-CoV). “Larangan itu kekal kepada semua jemaah Malaysia ketika ini, selagi virus itu tidak dapat dikawal sepenuhnya,” katanya.
"Jemaah haji dan umrah perlu mematuhi larangan tidak melawat ladang unta bagi mengelak jemaah haji dan umrah dijangkiti wabak MERS-CoV. TH dan KKM sentiasa bekerjasama mempertingkatkan kesadaran dan kefahaman berkaitan MERS-CoV kepada bakal jemaah haji serta langkah pencegahan ketika kursus haji di seluruh negara. TH juga memastikan tiada program ziarah ke ladang unta di Tanah Suci sejak larangan itu dikeluarkan," katanya dalam satu pernyataan awal Januari 2018 ini.
Ia mengulas desakan Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji (PAPUH) Datuk Seri Razali Mohd Sham, yang meminta kerajaan mengeluarkan larangan kepada pengendali umrah supaya tidak menganjurkan lawatan ke Hudaibiyah, tempat peternakan unta di luar kota Mekah.
Sebab, seorang jemaah umrah Malaysia berusia 55 tahun yang baru pulang mengerjakan umrah disahkan dijangkiti MERS-CoV, seperti dilaporkan media. Pada 28 Juli 2015, Menteri Kesehatan Datuk Seri Dr S Subramaniam dilaporkan menasihatkan jemaah haji untuk tidak melawat ladang unta dan meminum susu unta untuk mengelak dijangkiti MERS-CoV. (Bharian/MH)

Baca Juga:

Informasi Haji 3390823283233833015

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item