Polisi Terpendek di Dunia

. Jakarta (KW-News). Sersan Aisha Al Hamoudi, 31, yang menjadi anggota kepolisian Uni Emirat Arab (UAE) mengakui tidak pernah malu dan ...



.

Jakarta (KW-News). Sersan Aisha Al Hamoudi, 31, yang menjadi anggota kepolisian Uni Emirat Arab (UAE) mengakui tidak pernah malu dan minder dianggap orang kerdil karena memiliki ketinggian 87 sentimeter.
Aisha pada hakikatnya bangga dengan keadaan tubuhnya yang menjadikan dirinya populer di mata dunia. Aisha masuk dalam Guiness Book of World Records sebagai anggota polisi wanita paling pendek di dunia.
Perwatakan Aisha wajar dipuji kerana tidak pernah rasa rendah diri.



Bagaimanapun, nasib orang kerdil di seluruh dunia mempunyai dilema tertentu karena memiliki fisik pendek dan merasa dirinya tersisih.
Menurut Pertubuhan Kebangsaan Orang Kerdil Malaysia (persatuan orang kerdil Malaysia), warga yang memiliki ketinggian kurang dari 140 sentimeter  yang terdaftar sudah mencapai 2.000 orang di negeri itu, 52 persen adalah wanita. Mereka juga dikategorikan sebagai orang cacat.
Menurut pakar genetik pada RS Universitas Sain Malaysia (Hospital Universiti Sains Malaysia -HUSM), Kubang Kerian, Prof Dr Zilfalil Alwi, kerdil ialah akibat penyakit genetik yang dikenali dengan Achondroplasia iaitu kewujudan satu gen yang tidak normal pada individu.
Achondroplasia berasal dari 'ketidakabnormalan (mutasi)' pada gen yang dikenali sebagai 'FGFR3 Gene'. Umumnya setiap gen mempunyai dua salinan.
Andai salah satu dari salinan diwarisi menerusi ibu atau bapak, maka anak yang dilahirkan akan menghidapi penyakit yang sama. Ciri-ciri gen FGFR3 yang ada pada ibu atau ayah mempengaruhi hingga 50 persen peluang untuk mendapat anak kerdil. (*/Berita Harian)

Baca Juga:

Serba Serbi 5519701963460954157

Poskan Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item