Muassasah Efektifkan SMS

Jakarta (KW). Lembaga pengrusan jemaah haji (MUASASSAH) Asia Tenggara memperkenalkan satu inisiatif terbaru yaitu menggunakan pelayanan S...


Jakarta (KW). Lembaga pengrusan jemaah haji (MUASASSAH) Asia Tenggara memperkenalkan satu inisiatif terbaru yaitu menggunakan pelayanan SMS tahun ini dalam usaha menawarkan lebih banyak bantuan kepada jemaah haji selama berada di tanah suci.

Menurut Ketua MNuassasah Asia Tengrara, Zuhir Abdul Hamid Sedayu, SMS ini bisa dilakukan semua jemaah haji ke satu nomor yang diberikan khusus bagi mereka yang memerlukan bantuan dari pihak berkuasa. Misalnya, mereka tersesat atau memerlukan bantuan apa jua.

Selain itu, jemaah yang ingin mendapatkan informasi mengenai apa juga kesulitan yang timbul mengenai ibadah haji dan umrah juga boleh menggunakan pelayanan ini. "Pertanyaan boleh dibuat dalam bahasa apa saja, pelayanan ini juga menyediakan terjemahan, termasuk dalam baahasa Cina," katanya pada media yang menyertai Rombongan Haji Malaysia, Datuk Syed Salleh Syed Abdul Rahman selepas Majlis Ta'aruf (suai kenal) Tabung Haji dan MUASASSAH Asia Tenggara di Mekah.

Dalam perkembangan lain, persoalan yang paling besar dihadapi MUASASSAH adalah pengendalian pergerakan jemaah haji semasa wukuf dalam masa yang terbatas, dengan jumlah jemaah yang semakin meningkat pada setiap tahun.

"Jemaah haji dari Asia Tenggara hampir mencapai 300,000, dan jumlah ini kian meningkat. Anda boleh bayangkan upaya yang kita hadapi dalam memindahkan jumlah jemaah yang ramai dari satu tempat ke satu tempat dalam masa yang tertentau dan terbatas," kata Zuhir.

Sementara itu, Syed Salleh berkata semua jemaah haji Malaysia akan diberitahu soal layanan SMS itu sejak mereka tiba di Mekah untuk menunaikan haji. Demikian seperti diberitakan Kantor Berita Malaysia Bernama edisi Ahad 9 Oktober hari ini. (MH)

Baca Juga:

Internasional 1437957899505469157

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item