Malaysia Ajukan Tambahan 10.000 Kuota Haji

Pesawat Malaysia angkut jemaah haji Jakarta (KW-News). Pemerintah Malaysia yakin bahwa permintaan penambahan 10.000 kuota haji akan dika...

Pesawat Malaysia angkut jemaah haji
Jakarta (KW-News). Pemerintah Malaysia yakin bahwa permintaan penambahan 10.000 kuota haji akan dikabulkan Arab Saudi. Keyakinan itu dinyatakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom belum lama berselang.



Seperti dikutip Berita Harian, alasan Jamil Khir, hubungan Malaysia dan Arab Saudi yang begitu dekat, terutama Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang terbukti mempunyai hubungan akrab dengan keluarga Raja Arab Saudi.
Jamil Khir berkata, pihaknya sedang membahas dengan Arab Saudi bagi mendapatkan tambahan itu, sekaligus membolehkan lebih ramai rakyat negara ini menunaikan haji tahun ini. “Memang setiap tahun kita bincang perkara itu dan kebiasaannya permohonan sedemikian akan diluluskan pada saat-saat akhir mengikut keperluan sesebuah negara."
Namun, katanya, “Apa pun, kita percaya Malaysia mempunyai kelebihan karena keakraban (hubungan) Perdana Menteri dengan keluarga Diraja Arab Saudi. Jadi kelebihan ini mungkin akan membantu Malaysia untuk mendapat pertimbangan sewajarnya daripada kerajaan negara itu,” katanya.

Kuota ditetapkan OIC
Jamil Khir yang juga Ahli Parlimen Jerai berkata, kebiasaannya kuota haji ditetapkan Organisasi Konferensi Islam (OKI/OIC) berdasarkan pembahagian 0.1 persen dari jumlah penduduk Islam di sebuah negara.
Tapi, untuk Malaysia, OIC memperuntukkan kuota sebanyak 0.1 peratus tanpa mengambil jumlah umat Islam, sebaliknya diberi berdasarkan kapasitas keseluruhan 26 juta rakyat Malaysia, sebelum dinaikkan menjadi 28 juta penduduk tahun ini.
“Apa pun, kita masih mengadakan perbincangan biasa yang diadakan setiap tahun untuk memohon penambahan kuota haji dan permohonan untuk penambahan kuota haji akan dibangkitkan sekali lagi untuk pertimbangan wajar pihak Arab Saudi. Kita percaya ia akan dipertimbangkan dengan sewajarnya sehingga mungkin boleh mendapat penambahan sehingga 10,000 lagi,” katanya.
Sementara itu, Jamil berkata, model pengurusan haji Malaysia yang dilaksanakan Lembaga Tabung Haji terus mendapat pengakuan negara luar dan ia terbukti apabila semakin banyak pihak yang coba mempraktikkan model berkenaan dalam pelaksanaan penyelenggaraan haji. (MH)

Baca Juga:

Internasional 8731631708241152412

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item