Malaysia Tahlilan Pertahankan Sabah

Tahlilan dikuti pemberian bantuan sumbangan Jakarta (KW-News). Ribuan umat Islam Sabtu malam lalu menyelenggarakan salat hajat untuk me...

Tahlilan dikuti pemberian bantuan sumbangan

Jakarta (KW-News). Ribuan umat Islam Sabtu malam lalu menyelenggarakan salat hajat untuk memohon keamanan dan perlindungan kepada pasukan keamanan Malaysia yang bertugas mempertahankan tanah air dari perusuh di Sabah, Malaysia.


Di Putrajaya, kira-kira 2.000 jemaah hadir pada majelis yang diselenggarakan Perbadanan Putrajaya selepas salat Isya di Masjid Putra, Presint 1. Salat hajat dan tahlil yang diketuai Imam Besar Masjid Putra, Abd Manaf Mat itu ikut dihadiri p[ula Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom; Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa; Presiden Perbadanan Putrajaya, Tan Sri Aseh Che Mat serta bekas Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Jeneral (B) Tan Sri Mohd Zahidi Zainuddin
Di ibukota negara, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) juga mengadakan majelis yang sama di Masjid Jamek Kampung Baru selepas salat Magrib. Program dimuai dengan salat hajat disusul bacaan tahlil yang dihadiri kira-kira 500 jemaah terdiri daripada penduduk setempat. Hadir di sana, Presiden PERKASA, Datuk Ibrahim Ali.
Menurut Ibrahim Ali, acara ini diselenggarakan sebagai tanda dukungan menyatu rakyat terhadap pengorbanan pasukan keamanan negara yang berjuang mempertahankan kedaulatan tanah air.

Bacaan Yasin
Di Marang kira-kira 300 umat Islam di daerah berkenaan mengadakan salat hajat dan bacaan Yasin serta tahlil untuk anggota pasukan keamanan yang menjadi korban di Sabah.
Sementara itu acara salat hajat anjuran Wanita UMNO bagian Marang diadakan di Masjid Haji Muda, Binjai Rendah selepas salat Lohor. Hadir Ketua Wanita UMNO bagian Marang, Senator Zaiton Mohd Amin; Imam 1 Masjid Haji Muda, Rahim Abd Rahman dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), Ismail Sulaiman.
Di Pasir Mas, Kelantan, majelis salat hajat turut diadakan di Masjid Hutan Chengal, Pasir Mas, selepas salat Lohor. Pada majlis itu, PERKASA turut menyerahkan sumbangan sebanyak RM6.000 kepada Tabung Wira Lahad Datu Media Prima. Sumbangan diterima wakil Media Prima Berhad, Mohd Faiz Aizat Azali.
Salat hajat dan bacaan surah yasin serta tahlil menjadi tradisi di negeri itu ketika menghadapi persoalan bangsa yang serus. Salat hakat dan yasinan diselenggarakan oleh elemen masyarakat Malaysia tanpa campur tangan negara. (BeritaHarian/CM)

Baca Juga:

Internasional 3155540126811223892

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item