Malaysia Gagal Dapat Tambahan Kuota

Jakarta (KW-News). Malaysia termasuk dalam daftar 40 negara yang tidak mendapat tambahan kuota haji dari kerajaan Arab Saudi tahun ini. H...


Jakarta (KW-News). Malaysia termasuk dalam daftar 40 negara yang tidak mendapat tambahan kuota haji dari kerajaan Arab Saudi tahun ini. Hal ini diiemukakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Kegagalan mendapatkan penambahan kuota itu karean kerajaan Arab Saudi memegang teguh dengan prinsip kuota lama. "Semua negara diberi kuota sebanyak satu permil dari jumlah penduduk bagi setiap negara. Kita ada 28 juta orang rakyat bermakna kerajaan Arab Saudi hanya membenarkan seramai 28.000 orang jemaah saja," katanya pada media selepas menutup Persidangan Penyelarasan Undang-undang Syarak dan Sivil ke-22.

Malaysia memohon penambahan kuota sebanyak 10.000 karena jumlah daftar tunggu mencapai 982.000 orang. Artinya, jika tak ada penambahan, maka jemaah haji Malaysia harus menunggu sampai 33 tahun.
Pada 12 September lalu, Tabung Haji menghantar surat rasmi buat kedua kalinya kepada kerajaan Arab Saudi untuk memohon tambahan kuota sebanyak 10.000 jemaah. (BERNAMA/MH)

Baca Juga:

Internasional 4763393652763720289

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item