250 Jemaah Malaysia Salahgunakan Visa Umrah Untuk Haji

Jakarta (KW-News).  Penyalahgunaan visa umrah di Arab Saudi oleh jemaah asal Malaysia terjadi juga. Masalahnya, jemaah Malaysia tak sabar m...


Jakarta (KW-News).  Penyalahgunaan visa umrah di Arab Saudi oleh jemaah asal Malaysia terjadi juga. Masalahnya, jemaah Malaysia tak sabar menunggu berhaji dengan masa tunggu yang sangat lama itu. Akhirnya mereka memakai jalan pintas, umrah Ramadan dan langsung haji. Tapi, pemerintah Malaysia langsung mengambil langkah cepat dengan memulangkan mereka agar hubungan kedua negara tak tercemar.



Demikian dijelaskan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom. Menurut Jamil Khir,  perbuatan menggunakan visa umrah untuk mengerjakan haji di Makkah adalah salah di sisi undang-undang. "Rakyat negara ini sepatutnya faham dan mengikut prosedur ditetapkan jika mau mengerjakan haji karena  melibatkan urusan di antara dua buah negara. Tidak boleh sewenangnya mengunakan visa umrah untuk mengerjakan haji, tindakan ini salah dan boleh dikenakan tindakan di Arab Saudi karena visa haji dikeluarkan mengikut kuota yang ditetapkan," katanya.
Ada 250 jemaahl asal Malaysia yang menyalahgunakan visa di Arab Saudi. Selain menyalahgunakan visa, mereka juga dipercayai melakukan kesalahan lain iaitu tinggal lebih tempoh dan ingin belajar di Makkah selama lima tahun.
Menurut Jamil Khir, pelanggaran ini tak ada kaitan dengan Lembaga Tabung Haji. "Sebab itu saya nasihatkan jika mau mengerjakan ibadat haji gunalah saluran yang betul, jangan gunakan jalan singkat yang boleh memudaratkan diri sendiri dan juga orang lain," katanya.
Jemaah umrah yang melanggar ketentuan itu masuki Arab Saudi bulan Juli lalu. Kumpulan terakhir itu sebahagian daripada 300 jemaah yang memperoleh visa umrah melalui syarikat Destinasia Travels Sdn Bhd (Destinasia) Kuala Lumpur.
Pengurus Destinasia, Muhd Norzi Md Ghazali, berkata, pihaknya mengenal pasti muslihat jemaah umrah yang dipercayai ingin tinggal lebih masa sehingga musim haji dan belajar di sekolah pondok, selepas mereka tidak menaiki penerbangan ke Arab Saudi mengikut jadual.
Jemaah yang melakukan pelanggaran itu berasal dari Kelantan. Kumpulan terakhir yang dipukangkan Rabu malam, sebanyak 13 jemaah, termasuk empat wanita dan kanak-kanak berusia dua tahun yang menaiki pesawat Saudia dan tiba di KLIA pada jam 13.20 Waktu Malaysia. (Berta Harian/MH)

Baca Juga:

Internasional 1543778965629136142

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item