Malaysia Dapat Tambahan 2.000 Kuota Haji

Jakarta (KW). Malaysia akhirnya memperolehi tambahan kuota jemaah sebanyak 2.000 jemaah dari 10.000 yang diminta. Dengan demikian, Malays...


Jakarta (KW). Malaysia akhirnya memperolehi tambahan kuota jemaah sebanyak 2.000 jemaah dari 10.000 yang diminta. Dengan demikian, Malaysia tahun ini akan memberangkatkan 28.000 jemaah haji.
Hal ini dikemukakan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom. Menurut Jamil Khir, penambahan kuota itu terkait dengan meningkatnya populasi penduduk Malaysia yang kini mencapai 28 juta jiwa.

"Saya sudah bicara dengan pihak pengurusan haji (Arab Saudi) dan memberitahu mereka tentang pertambahan rakyat Malaysia. Mereka setuju untuk menambah bilangan kuota ini selaras dengan jumlah rakyat kita," katanya.

Beliau juga memberitahu bahwa kerajaan Arab Saudi menyediakan kawasan penempatan jemaah haji yang lebih luas selain membina lebih banyak hotel empat dan lima bintang berdekatan Masjidil Haram untuk menampung bilangan jemaah yang semakin bertambah bagi memberi kenyamanan kepada mereka untuk menunaikan rukun kelima itu.

"Sebelum ini jemaah kita ditempatkan di kawasan yang berjauhan (dari Masjidil Haram) dan menyukarkan mereka...tetapi kali ini dengan adanya penempatan baru, ia akan memudahkan jemaah kita," katanya.
Jamil Khir berkata, Lembaga Tabung Haji (LTH) juga membuat persiapan rapi untuk melancarkan pengurusan jemaah termasuk menyediakan 800 orang petugas di Malaysia dan Arab Saudi. Demikian seperti diberitakan Kantor Berita Malaysia Bernama edisi Kamis, 16 September kemarin. (*)

Baca Juga:

Internasional 6506556645307877203

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item