Malaysia Tetap Berikan Subsidi Haji

Datuk Ismee Ismail Jakarta (KW-News). Tabung Haji (TH) sebagai penyelenggara haji untuk warga Malaysia yakin akan tetap memberi subsidi ...

Datuk Ismee Ismail
Jakarta (KW-News). Tabung Haji (TH) sebagai penyelenggara haji untuk warga Malaysia yakin akan tetap memberi subsidi kepada bakal jemaah haji seterusnya. Namun, jumlah subsidi yang diberikan tergantung kepada keuntungan hasil investasi yang dibuatnya.
Hal ini dikemukakan salah seorang pipimnan Tabung Haji (Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Tabung Haji) Datuk Ismee Ismail. Tahun ini TH memberi subsidi sebesar RM5.575 kepada setiap jemaah haji sehingga jemaah hanya membayar RM9.980. Tarip itu tidak naik sejak beberapa tahun lalu.
Menurut Ismee, hasil investasi tergantung kepada perancangan efektif dan sistematik pengurusan TH yang perlu seiring dengan kestabilan ekonomi negara bagi menggalakkan lebih banyak perniagaan dan investasi. "Tabung Haji harus berjaya supaya ia mampu menanggung subsidi, kalau tidak berjaya, jangankan subsidi, bayar dividen pun tidak bisa."
Menurutnya, "Kejayaan itu timbul daripada suasana ekonomi yang menggalakkan perniagaan, dan kebanyakan investasi Tabung Haji dilakukan di Malaysia," katanya kepada Kantor Berita Malaysia, Bernama, Kamis malam kemarin.
Subsidi yang ditanggung TH merupakan sepertiga dari biaya haji sebenarnya yang mencapai RM15.000. Biaya haji hanya sekali dinaikkan iaitu pada tahun 2008 daripada RM8.973 menjadi RM9.980 karena kenaikan perumahan di Arab Saudi. (Utusan/MH)

Baca Juga:

Internasional 3576341890215121756

Posting Komentar

emo-but-icon

Video Berita Haji

Populer

Terbaru

Iklan

item